Det var en av dagarna, då tankarna gick till Tycho Brahe.

Jag skulle fira årsdagen hos en av föreningens medlemmar och hade bokat plats på det första morgonflyget från Köpenhamn till Jylland. Klädd i morgonrufs och med en kopp starkt kaffe, fick jag däremot veta att flyget var försenat och jag kunde sovit en timme till. Accepterat! Vid den tiden på dagen, kan mängden av möjlig tankeverksamhet vara fokuserat på ett mycket litet område.

Väl framme i Aalborg, kom jag till insikten om att jag hade glömt mitt körkort och inte kunde hämta ut hyrbilen. Fler kärleksfulla tankar till Tycho Brahe! Genom att lova den vänlige mannen bakom disken, att jag skulle skicka ett foto av körkortet på eftermiddagen, fick jag ändå hämta ut hyrbilen. Lyckan stod den djärve bi! Schemat verkade klara sig bra, tills jag hamnade vid ett större vägarbete. Dubbel otur!

Jag nådde fram som nästsista gäst, exakt i tid, och nickade ett vänligt ”ja” som svar på frågan om resan hade gått bra.

Sedan vände det. Tycho Brahe drog vidare och resten av dagen passerade i en väldig fart.

Tegelsten på flera plan

Den mycket välbesökta och trevliga mottagningen ägde rum i Randers Tegls nya kommersiella byggnad i Tjele, där administration och visningslokal delar plats med varandra. Byggnaden har skapats utifrån konceptet ”Supersized brick” och består av fyra stora ”tegelstenar”. Samma grundtanke som BIG har haft med LEGO:s nya lekplats, men i övrigt utan jämförelse med hänsyn till fasadens färger, spel, taktila uttryck och skönhet. Byggnaden är vackert uppförd av elegant murverk, både utom- och inomhus, och är en imponerande upplevelse. Det är smart och genomtänkt!

Bygget i Tjele är ett bra exempel på alla olika egenskaper och möjligheter som man får genom att bygga med tegel.

Beundransvärd akustik

Hur kommer det sig? Jo, utöver det vackra utseendet, slog det mig genast hur bra akustiken var i hallen där mottagningen hölls.

Vid den här typen av evenemang, brukar jag alltid ropa till personen vid min sida och sedan nicka vänligt åt det som jag tror han svarar. Men inte här. Innerväggarna är murade på ett sätt som optimerar rumsakustik. I taket har man valt en rolig och innovativ lösning. Hängande tegel döljer på ett elegant sätt de bakomliggande akustikplattorna. Jag fick ont i nacken av att studera alla detaljer. Inbyggda lampor och frisvävande tegelstenar. Men sådana arbetsskador får anses som obligatoriska för en byggnörd med en förkärlek för smarta lösningar.

Solskydd, men ingen lukt

Som tidigare arbetsmiljörådgivare, vet jag att nybyggen bör luftas ut under några månader innan de glada anställda släpps loss på kontoren. Det är precis som en ny bil. Det kan vara trevligt att den luktar ”ny”, men det är inte hälsosamt. Tillbaka till Tjele. Trots att jag nosade runt och smög omkring i byggnaden, kunde jag inte känna av någon lukt från bygget. Det gjorde intryck på den lilla kemisten, även om jag mycket väl vet att lera, sand och vatten inte luktar efter en tur i ugnen.

Framför de stora fönstren, med utsikt över bondens välskötta fält, hängde det tegel i enkla vertikala rader som solskydd. Det gav byggnaden ett spännande uttryck, samtidigt som utsikten bevarades. Smart och vackert.

Innan jag hann höra all information om huset, var jag tvungen att hoppa in i hyrbilen och rusa tillbaka till flygplatsen. På vägen tänkte jag, att i Tjele hade jag upplevt en fantastisk katalog över det imponerande antalet funktioner som murverk har att erbjuda. Nästa tanke var, givetvis, hur jag på bästa sätt skulle kunna dela kunskapen med den danska byggindustrin.

Väl på flygplatsen, kallade de mitt namn över högtalaren. Mitt flyg var lyckligtvis inte försenat.